Jeśli od jakiegoś czasu ćwiczysz swoje mięśnie wykorzystując do tego masę własnego ciała to jednym z głównych ćwiczeń jakie wykonujesz są za pewne pompki. Być może warto się zastanowić nad tym by to ćwiczenie nie było tylko żmudnym obowiązkiem, ale narzędziem do zbudowania dobrej formy.

Aby poczuć prawdziwą moc pompek należy robić ich coraz więcej. A jeśli potrafisz zrobić dużo pompek w jednej serii to znaczy, że Twoja siła i wytrzymałość mięśni jest na niezłym poziomie. Ważne jest oczywiście, aby Twoje pompki były poprawnie wykonywane. Jakość ćwiczenia jest bowiem ważniejsza niż ilość powtórzeń.

Metody na poprawę wyniku w pompkach

Trenujesz sobie jakiś czas, czasem 2 razy, a niekiedy 4 razy w tygodniu. Czasem ćwiczysz pół godziny, czasami ponad godzinę. Różnie to bywa. Jednym z głównych składników twojego treningu są pompki. Od czasu gdy postanowiłeś, że bierzesz się za siebie poprawiłeś swój wynik w pompkach, ale gdy osiągnąłeś pewien poziom, twój progres stanął w miejscu. Otóż po osiągnięciu pewnego poziomu wytrenowania nie wystarczy już sobie czasem popompować by siła dalej rosła. Trenując na poważnie powinieneś mieć odpowiedni plan treningowy, który wymusi na Tobie postępy.

CORAZ WIĘCEJ POMPEK W SERIACH.
Najprostszą metodą i najbardziej popularną na zwiększenie wyniku w danym ćwiczeniu jest wykonywanie go w serii. W każdej serii wykonujesz x powtórzeń, a z treningu na trening próbujesz robić coraz więcej powtórzeń w poszczególnych seriach. Metodę tę uważam za dobrą, ale po pewnym czasie przestaje działać. Mięśnie bowiem przystosowują się do wywieranego na nie obciążenia i przestają reagować rozwojem. A im bardziej jednostajny trening tym łatwiej o brak postępów. Dlatego wykonywanie ćwiczenia w równych seriach nadaje się znakomicie dla początkujących lub dla tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie.

PLUS JEDNA POMPKA KAŻDEGO DNIA
Innym znanym programem na osiągnięcie nawet 100 pompek w jednej serii jest wykonywanie pompek codziennie, zaczynając od jednej i dodając jedną pompkę każdego kolejnego dnia. Ta metoda zakłada, że jeśli dzisiaj wykonasz jedną pompkę, jutro dwie, a pojutrze trzy, to po stu dniach będziesz mógł zrobić 100 pompek. Brzmi cudownie, ale… Ten sposób przewiduje zbyt szybkie postępy. W praktyce wygląda to tak, że po osiągnięciu pewnego pułapu, dodanie kolejnej pompki stanie się niemożliwe. Plan spali na panewce. Drugą wadą tego programu jest to, iż chociaż pompki wykonujemy codziennie, to taki trening jest niewystarczający by zrobić dobrą formę. Jednorazowa dawka ćwiczenia jest tak naprawdę bardzo mała.

CZĘSTE ROBIENIE POMPEK
Niektóre plany przewidują robienie pompek kilka razy dziennie. Wygląda to w ten sposób, że wykonujesz pompki rano po przebudzeniu. Po paru godzinach wykonujesz kolejną serię z ustaloną liczbą powtórzeń. Przed snem znowu seria. I tak codziennie. Powtórzenia w poszczególnych serich oczywiście ulegają zmianie z każdym dniem. Po przeprowadzeniu całego programu, zwykle po około 2 – 3 miesiącach, robisz test. Starasz się zrobić jak najwięcej pompek i jeśli wynik Cię nie satysfakcjonuje to powtarzasz cały program. Taka metoda na pewno pozwoli Ci na poprawę wyniku w pompkach, ale nie będzie to jakaś spektakularna poprawa. W czasie, który poświęcisz na taki program, możesz równie dobrze trenować w inny sposób, który będzie co najmniej tak samo efektywny. Na domiar wszystkiego temu podobne programy pompkowe zakładają, że w tym czasie nie możesz wykonywać żadnych innych ćwiczeń, co z miejsca je dyskwalifikuje. Dzieje się tak ponieważ w tej metodzie robisz pompki kilka razy dziennie o różnych porach więc nie masz czasu na inny trening.

Jaką metodą więc ćwiczyć by poprawić wynik w pompkach? Postaram się zwiększyć ilość pompek, a wyniki zademonstruję.