Pompki z nogami na podwyższeniu są trudniejszą wersją „zwykłych” pompek. Umieszczając stopy ponad poziom dłoni sprawiasz, że klatka piersiowa musi dźwigać większą część masy Twojego ciała. Niestety, wiele ćwiczących – w tym ja niegdyś – zaprzepaszcza tę właściwość ograniczając jednocześnie zakres ruchu. Jest to podstawowy błąd, przez który wiele osób nie wykorzystuje możliwości, jakie dają nam pompki z nogami na podwyższeniu. Stosując nawet niewielkie podwyższenie dla nóg i wykonując pompki w pełnym zakresie ruchu, uzyskasz lepsze rezultaty niż poprzez pompki z nogami na wysokim podwyższeniu wykonywane tylko połowicznie. Zobacz więc jak wysokość, na której znajdują się Twoje nogi, ma się do efektów ćwiczenia.

Pompki z nogami na podwyższeniu a technika wykonywania ćwiczenia?

Jeśli pompki klasyczne wykonujesz już bez żadnych problemów i chciałbyś sobie utrudnić to ćwiczenie poprzez tak prosty zabieg jakim jest usadowienie nóg na podwyższeniu, to owe utrudnianie przeprowadzaj małymi krokami. Co to oznacza? Nie stosuj od razu podwyższenia metrowego bo może się okazać to zwykłym falstartem. Najpierw zacznij od niewielkiego podwyższenia, około 20 cm. Wykonaj serię pompek przed lustrem lub nagraj się, a potem obejrzyj film. Sprawdź czy Twoja klatka piersiowa opuszczana jest maksymalnie nisko. Jednocześnie powinieneś utrzymywać całe ciało w linii prostej. „Tak, wiem przecież jak się robi pompki” – odpowiesz. Ok, jednak pompki z nogami na podwyższeniu mają pewną specyficzną cechę. Mianowicie, im wyżej znajdują się Twoje stopy, tym trudniej będzie Ci opuszczać klatkę piersiową do samego końca. Spowodowane jest to tym, iż Twoje ciało znajdować się będzie pod pewnym kątem w stosunku do podłoża, a nie równolegle jak ma to miejsce w przypadku klasycznych pompek. Co za tym idzie Twoja twarz będzie znajdować się bliżej podłogi niż klatka piersiowa. Dlatego też, aby uniknąć całowania się z podłogą i uzyskać pełny zakres ruchu, będziesz zmuszony odchylić głowę do tyłu. I co w tym trudnego? Nic. Jednak kierowany zwykłym ludzkim odruchem jednocześnie wygniesz ciało w łuk co jest już pompkowym błędem. Dlatego jeśli dopiero zaczynasz wykonywać to ćwiczenie, na początku będziesz musiał niejako wpoić sobie pewne przyzwyczajenia.

Może okazać się, że przy zbyt wysokim podwyższeniu dla nóg, utrzymanie prawidłowej pozycji ciała sprawi Ci sporą trudność. Wiedz zatem, że nie warto na siłę wprowadzać do treningu pompek z nogami na sporym podwyższeniu, ponieważ korzystniej jest zastosować niewysokie podparcie nóg mając pewność prawidłowego wykonania ćwiczenia. Zatem decydując się na większe podwyższenie pilnuj się. Zwróć uwagę na swoją technikę wykonywania pompek i pamiętaj, że pełny zakres ruchu i prawidłowa technika mają pierwszeństwo przed wszelkimi utrudnieniami.