Archiwum dla: ARTYKUŁY

Jak trenować nogi?

Czy warto trenować nogi? Nie tylko warto, ale wręcz należy. Niestety, mięśnie nóg są często pomijane przez niektóre osoby. Jeśli jesteś jedną z takich osób, to zaczekaj, nie zamykaj strony. Być może przekonam Cię do tego, by jednak poświęcić im nieco uwagi. Zacznijmy od tego, dlaczego niektórzy ich nie ćwiczą wcale. Na pewno nie są to kulturyści, bo dla nich potężne uda są bardzo ważne. Muszę stwierdzić z żalem, że nogi zaniedbywane są najczęściej przez kalistenistów. Czytaj więcej

Wolne ciężary vs maszyny treningowe. Kalisteniki też to dotyczy

Wolne ciężary

W pewnym wpisie wyraziłem swoje zdanie na temat treningu z wykorzystaniem maszyn, jakie możemy znaleźć w klubach fitness. Pełny artykuł tutaj: Trening w klubach fitness, czyli strata czasu. Tak w skrócie, uważam, że trening na maszynach to strata czasu i powinniśmy skupiać się na wolnych ciężarach. Dzisiaj postaram się obronić swój pogląd na ten temat. Co ciekawe, ta kwestia dotyczy także osób trenujących z masą własnego ciała. Co prawda nie wykorzystujemy do ćwiczeń Czytaj więcej

Rodzaje włókien mięśniowych a ilość powtórzeń

Ile powtórzeń w serii należy wykonywać? – To pytanie wciąż jest aktualne, a opinie na ten temat bardzo rozbieżne. Jakiś czas temu próbowałem wyjaśnić, dlaczego ścisłe zakresy powtórzeń na siłę lub wytrzymałość nie mają sensu. Starałem się jak mogłem, by tamten wpis na temat ilości powtórzeń był zrozumiany, ale najwidoczniej nie udało mi się to do końca. Ludzie wciąż pytali: „Jakim cudem 20 powtórzeń w serii ma zwiększyć siłę?” Nie chciałbym powielać tamtego Czytaj więcej

Przyswajalność białka. Fauna vs flora

Przyswajalność białka

Przyswajalność białka to dość drażliwy temat ostatnimi czasy. Pamiętam jak białko roślinne było kompletnie ignorowane przez fitnesiaków jako białko niekompletne i tym samym mało wartościowe. Bardziej ogarnięci w temacie pouczali: białko roślinne nie zawiera wszystkich aminokwasów niezbędnych, toteż nie należy wliczać go do dziennej podaży białka. To jednak nie odstraszało zwolenników białka roślinnego, którzy z brakiem pełnego aminogramu Czytaj więcej

Po co trenujesz bicepsy?! Błędy nowicjuszy

Po co trenujesz bicepsy

Nie, nie o to chodzi, że jako osoba uprawiająca kalistenikę nie macham hantlami na biceps. Nie chodzi też o to, że mam zamiar umniejszyć rolę tej partii mięśniowej. Nie chodzi też o to, że na bicepsy jestem obrażony, bo jako posiadacz stosunkowo długich ramion, nie świecę i raczej długo nie będę świecił wypukłymi bicepsami na miarę atlety. Więc o co chodzi? O to, że osobom początkującym często mylą się priorytety. I nie jest to zazwyczaj ich wina, choć niekiedy niestety tak. Czytaj więcej